De 10 stappen van de verkoop

Stap 2 - De kennismaking

Verkoper maakt kennis met makelaar. Makelaar leert verkoper kennen.
Moeilijk is het dus niet.

Hoogdrempelig misschien?

Tijd gaat van de toekomst naar het verleden. Ooit was je koper, nu ben je verkoper.
Wanneer ben je eigenaar geworden ? Wat heeft je destijds bewogen om net die eigendom te kopen ?
Waarom ben je nu verkoper ? Is het tijd voor een nieuw verhaal ?
Die informatie creëert een band en geeft de opdracht een ziel.
Bemiddelen bij verkoop, dat is bundelen van verhalen.

Een App op een smartphone en een immo-portaalsite kunnen dit niet.
Al meer dan 50 jaar bundelen wij verhalen. Al meer dan 50 jaar brengen wij kopers bij verkopers.

Stap 3 - De verkoopopdracht

De kern van de opdracht is simpel, het doel duidelijk.

En dat is...

De kern : een verkoopdossier samenstellen, op zoek gaan naar de koper en de transactie onderhandelen.
Het doel : vind de koper.

Vroeger was een opdrachtomschrijving eenvoudig en vaak nog mondeling.
Opeenvolgende wetgeving, deontologische verplichtingen en consumentenbescherming verplichten tot een schriftelijke opdracht, voldoend aan een hele reeks voorwaarden.

De duurtijd : 6 maanden
De prijs : volgens het principe "no cure, no pay"

We nemen de opdracht door en lichten de voorwaarden toe.
We maken duidelijk wat uw plichten en rechten zijn.
We bakenen onze rechten en plichten af.

Stap 4 - De bepaling van de prijzen

Een goede prijsbepaling is de eerste en belangrijkste stap van de opdracht.

Waarom "prijzen" en niet gewoon "prijs"?

Wij vragen u

Wij bepalen

Samen leggen we vast

Stap 5 - De samenstelling van het dossier

Er wordt gezegd dat een onroerend goed zichzelf verkoopt.
Dat klopt, maar niet zonder (veel) hulp.

De samenstelling van een verkoopdossier

nodig vòòr de tekoopstelling :

nodig bij de tekoopstelling

nodig bij de effectieve verkoop

Wij stellen uw verkoopdossier samen.

Stap 6 - Uw eigendom in de markt zetten

Wij helpen u uw eigendom verkoopklaar te maken.
We maken Publiciteit zodat het door kopers wordt opgepikt.

En dat gaat best ver...

Verkoopklaar maken betekent u advies geven om uw eigendom aantrekkelijk te maken.

Publiciteit :

Opname in het ERA netwerk waardoor uw eigendom in de portefeuille van meer dan 100 makelaars komt!

Het belangrijkste middel : uw eigendom koppelen aan de kandidaten in onze "koperwachtzaal".

Stap 7 - De plaatsbezoeken & de informatie-verstrekking

Ieder bezoek ter plaatse gebeurt vergezeld door één van onze medewerkers.

Het is een plaatsbezoek die de vonk doet overslaan...

Op plaatsbezoek leren we niet alleen alle aspecten van uw eigendom kennen, maar ook de omgeving en de buurt, net zoals een stadsgids met de tijd z'n stad, haar mensen en haar geschiedenis kent.

Maar die bezoeken bezorgen ons ook non-verbale informatie van de bezoekende kopers.
Zij weten doorgaans vrij goed te omschrijven waarnaar ze op zoek zijn, maar kunnen dat niet altijd met woorden of zinnen omschrijven.
En dit is wat wij, als ervaren verkopers, "aanvoelen".
Daardoor zijn wij in staat om hen naar het ideale pand te leiden.

Stap 8 - De onderhandeling en het afsluiten

De finesse zit in het opmerken van een "koopsignaal".

Dit vergt focus en komt met ervaring

Soms is een koopsignaal overduidelijk, soms zit het verborgen in een afwijzing.
Soms lokken we het zelf uit.

Meestal gaat het over in een onderhandeling over de prijs.
Een bod ? Een tegenbod ?
Wat met de inboedel ? Wanneer is het beschikbaar ?
Zijn er speciale voorwaarden ? Een lening ?

Wij onderhandelen over alles, tot we een akkoord hebben.

Soms komen we niet tot een akkoord.
Dan starten we helemaal opnieuw.

Stap 9 - De verkoopovereenkomst

De koop is gesloten zodra er een overeenstemming is over het voorwerp en de prijs.

Verba volent, scripta manent

Dus wordt de koop bezegeld in een koopovereenkomst.

Wie zijn de kopers ? Is het een zuivere aankoop ? Een gesplitste aankoop ?

Welk voorschot moet betaald worden, of is het een waarborg ?

Welke notarissen worden aangeduid om de akte op te stellen ?
Wanneer mag de akte verleden worden ?

Wetgeving vereist een zeker formalisme in de overeenkomst. Fouten kunnen aanleiding geven tot nietigverklaring, of een vordering tot ontbinding.
Kennis en, wederom, ervaring spelen hierbij een belangrijke rol.

Eenmaal afgewerkt sturen we de overeenkomst en het complete dossier naar de notarissen.

Stap 10 - De afwerking en de nazorg

De akte is verleden, de sleutels afgegeven en het geld van eigenaar gewisseld.

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal...

Wij nemen de tellers (elektriciteit, gas, water,...) op, vullen de overdrachtsformulieren in en zenden die door naar de betrokken nutsmaatschappijen.

Bij mede-eigendom brengen wij de betrokken syndicus op de hoogte van de eigenaarswijziging.